donderdag 14 augustus 2008

Sprakeloos


Thecla is niet op haar mondje gevallen. Ze is een kei in adrem. Van haar kan ik het heel goed hebben. Ze meent er namelijk allemaal niks van (meestal). Ze is een heel lief en zorgzaam iemand, zoals ik vaak genoeg van haar mocht ervaren.

Ik kan me slechts één keer herinneren dat ze met stomheid geslagen was. Echt sprakeloos.

We waren met z’n tweeën naar een klant geweest. We hadden allebei vreselijk ons best gedaan om een goed gesprek te voeren. Dat was eigenlijk prima gelukt. In mijn oude autootje terug naar Delft was het opletten geblazen. Wat stuifsneeuw, druk verkeer, koud. We praatten wat na over de mogelijkheden bij de klant. Intussen zat Thecla wat onrustig in dat autootje. Ze had net haar rijbewijs, en veilig thuiskomen leek haar plots heel erg moeilijk. Ze ging er eens goed voor zitten. Wat zag ze daar allemaal voor beren?
Wat opviel was dat de tegenoverliggende rijbaan op de A13 helemaal niet bereden werd. Dat leek haar toch niet te kloppen. Dat was ik met haar eens. Een minuut later sloeg ze haar hand voor haar mond; een oooohh ontsnapte toch nog. Verder grote ogen en stilte….
Wat ze zag waren politieauto’s die een grote blauwe auto hadden tegengehouden. Er waren getrokken pistolen gericht op inzittenden. En mannen die zich achter auto’s verstopten met hun wapen en niet bewogen. Echte WildWest op de A13. We zoefden in stilte voorbij. Het duurde denk ik wel een minuut voordat Thecla haar mond weer opendeed.
Het verhaal werd overal in geuren en kleuren opgedist natuurlijk. De stilte moest doorbroken. Op die manier kreeg ze de achtergrondinformatie boven water:


Plassende agent komt misdrijf op het spoor
Uitgegeven: 19 maart 2008 11:01 / NU

DELFT - Een politieman met hoge nood hield aan zijn toiletbezoek een aanhouding over. De agent maakte gebruik van een wc in een wegrestaurant aan de A13 bij Delft, toen hij in de ruimte naast hem hoorde hoe een pistool werd doorgeladen.
Na zijn korte pauze kwam de agent in actie. Hij waarschuwde een collega die nog net zag hoe de eigenaar van het pistool in een auto wegreed. Op de snelweg hielden zij de bestuurder en zijn bijrijder aan, liet een woordvoerder van de politie woensdag weten.
In de auto troffen de agenten een vuurwapen aan. Zij hebben de inzittenden, twee Britten van 27 en 32 jaar, meegenomen naar het bureau.
(c) ANP

Beste Thecla, ik zal je hier vreselijk missen. Je persoonlijke betrokkenheid, en ook je talent in het vinden van mogelijkheden. Ik wens je natuurlijk veel succes in je nieuwe baan. Alle goeds voor jou en je familie!

Carla

Geen opmerkingen: